неділя, 16 лютого 2020 р.

Шляхи удосконалення навичок читання молодших школярів


Одним з варіантів підвищення якості читання в початкових класах є поєднання роботи з текстом із спеціальними вправами, що впливають на основні параметри читання :
-          розвиток мовленнєвого апарату;
-          поля читання;
-          периферичного зору;
-          уміння передбачати;
-          розвиток уваги, пам’яті в ході сприймання тексту;
-          подолання труднощів розуміння прочитаного.
Ці вправи виконуються паралельно з роботою над текстом до його читання, після читання. У ході читання відпрацьовувати інформацію допомагають три складові:
-          зоровий аналізатор ( сприймання тексту рухом очей );
-          мовний ( інформація промовляється, артикулюється );
-          слуховий ( слухається мовленнєвий переказ сприйнятого )
Від ступеня розвитку зорового, мовленнєвого та слухового аналізаторів залежить і активність пізнавальної діяльності.
      Навчаю слухати, говорити, читати. Під час уроків читання акцентую увагу на один із законів засвоєння мови : усне мовлення передує письмовому.
      Вправи на формування навичок чіткої і виразної мови.
      Цими вправами відпрацьовую дикцію . Використовую під час проведення уроку читання:
-          як тренувальні, перед читанням тексту;
-          як цікавий елемент уроку;
-          як паузу для відпочинку або розрядки;
-         як елемент ознайомлення з римою в ході засвоєння ліричного жанру, що служить для розвитку творчих здібностей.
1.      Безкінечні пісеньки.
Щоб навчитися говорити, треба говорити. Багаторазове чітке повторення, особливо, якщо воно супроводжується бадьорим настороєм, елементами змагання, дає бажані результати.
2.      Розкажи, не помились і усім посміхнись !
Пропоную дітям прослухати вірш, усвідомлюють зміст, з’ясовують, що тест складається з повторів, схожих на скоромовку, потім повторюють його за мною, якомога швидше намагаються запам’ятати.

3.      Послухай і скажи. Послухай  докажи.
На основі цієї вправи – формую навички слухати, чітко вимовляти, усвідомлювати і добирати риму. Промовляю чистомовку, учні повторюють слідом, відтворюють текст і інтонацію, потім роботу ускладнюю.
Згідно з державними стандартами розвинена навичка читання учнів початкової школи характеризується таким чином: після попередньої підготовки вміти свідомо, правильно, плавно читати вголос цілими словами і групами слів із дотриманням засобів виразності усного мовлення та основних норм літературної вимови, темп читання вголос – не менше як 80 слів за хвилину, мовчки – не менш 100 слів за хвилину. ( Державний стандарт початкової загальної освіти : - Початкова школа. – 2001 - №1)
            Під час роботи над своєю проблемою я ознайомилась і використовую деякі вправи для вдосконалення навичок читання школярів, розроблених на основі методичних рекомендацій професора І.Т. Федоренко.
            Швидке читання – це ще й уміння енергійно, хутко міркувати, виконувати найрізноманітнішні завдання та фізичні вправи. Школярі вчаться коректувати і власний психо - фізичний стан, досягають позитивних результатів і в письмі та лічбі.
            В роботі виділяю такі особливості формування навичок читання на кожному році читання:
-          Становлення продуктивного способу читання по складах і набуття уміння розуміти зміст прочитаного;
-          Перехід на читання цілими словами з інтенсивним  формуванням темпу читання вголос і одночасним засвоєнням уміння читати про себе, оволодіння умінням схоплювати зміст тексту, випереджаючи прочитуване;
-          3 рік навчання – приділяю увагу інтенсивним формуванням видів читання: виразного – вголос і швидкого читання про себе, темп якого випереджає не менш ніж на 15-20 слів читання вголос. Найуживаніші вправи цього періоду : “Замок” ( учневі           пропонується читання з пальчиком на губах, він контролює і рух, читаємо тільки очима), рекомендації В.М. Зайцева.
-          На четвертому році навчання передбачаю розвиток комунікативних умінь  на снові читання та засоби читання : формую навички декламації, дикторське читання, інтонування всіх видів складних і простих речень, здійснюю перехід до свідомої роботи над удосконаленням навичок читання.
Використовую різноманітні прийоми фронтальної, індивідуальної та аналітичної роботи під час читання.
            Особливу увагу приділяю індивідуальній роботі з відстаючими учнями. Варто зазначити, що кількість дітей, які погано читають, здільшується в усіх країнах. Залишити їх без освіти – означає постави під загрозу економічний добробут нашого народу.
            Народна мудрість говорить : “Важко чекати і наздоганяти”. А якщо наздоганяти потрібно в навчанні, то це удвоє важче, особливо дітям 6-7 років.  Відставання невеликої групи учнів стає дедалі помітнішим, відстань у знаннях та вміннях між класом і слабовстигаючими неухильно збільшується.
            Як я проводжу з такими школярами індивідуальну роботу ? За довго до першого вересня виявляю дітей, які за станом здоров’я чи з інших причин не достатньо підготовлені до школи. З перших днів навчання опитую їх на кожному уроці, якщо дитина не в змозі запам’ятати всі букви в такому темпі, як більшість школярів, то вчу їх читати на основі декількох букв. Проводжу роботу в ігровій формі, зацікавлюю учнів, готую кубики з буквами, іграшковий грузовик, будівельний матеріал, з якого діти складають на столі два “міста”. В одному поселяються голосні, у другому – приголосні, роботу продовжу з використанням казки.
            Навчання читати – своєрідна наука, яку педагог має обов’язково опанувати. Вона вимагає від учителя терпіння, вдумливих пошуків, диференційованого підходу до вихованців.

Немає коментарів:

Дописати коментар