Педагогіка партнерства –
новий формат педагогічної діяльності вчителя нової української школи
Якщо вчитель став другом
дитини, якщо ця дружба осяяна благородним захопленням, поривом до чогось
світлого, розумного, у серці дитини ніколи не з’явиться зло.
Василь Сухомлинський
Сучасний світ складний. Дитині недостатньо
дати лише знання. Важливо навчити користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані
з ціннісними орієнтирами учня, формують його життєві компетентності, потрібні
для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці.
Формула
ново їшколи
складається з 10 ключових компонентів:
Новий
зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, необхідних для успішної
самореалізації в суспільстві:
1.
Педагогіка,
що 'рунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.
2.
Умотивований
учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно.
3.
Орієнтація
на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.
4.
Наскрізний
процес виховання, що формує цінності.
Педагогіка
партнерства і компетентнісний підхід потребують нового освітнього середовища.
Таке середовище допомагають створити, зокрема, новітні інформаційно-комунікаційні
технології. Вони підвищують ефективність роботи педагога, ефективність управління
освітнім процесом, а водночас уможливлюють індивідуальний підхід до навчання.
Відповідно
до проекту нового базового Закону «Про освіту» ключовими для Нової української
школи визначено такі компетентності:
1.
Спілкування
державною (і рідною у разі відмінності) мовами.
Це
вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти
та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних
засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і
культурних явищ - у навчанні, на роботі, вдома, на дозвіллі.
Усвідомлення
ролі ефективного спілкування.
2.
Компетентності
в природничих науках і технологіях.
Наукове
розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його у
практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати,
аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти,
аналізувати результати.
3.
Інформаційно-цифрова
компетентність передбачає впевнене і водночас критичне застосування
інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки,
обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні.
Інформаційна і медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне
мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібер- безпеці.
Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна
власність тощо).
4.
Уміння
навчатися протягом життя.
Здатність
до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових умінь і навичок, організації
навчального процесу (свого і колективного), зокрема через ефективне
керування ресурсами та інформаційними потоками; вміння визначати навчальні
цілі та способи
їх досягнення, вибудовувати свою
навчальну траєкторію, оцінювати свої результати навчання, навчатися протягом життя.
5.Спілкування іноземними мовами.
Уміння
належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і
тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання,
говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціальних і культурних
контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.
6.
Математична
грамотність.
Уміння
застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення
прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання
простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення
проблем.
7.Соціальні і громадянські компетентності.
Усі
форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у
громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, запобігати
конфліктам і вирішувати їх, досягати компромісів.
8.
Загальнокультурна
грамотність.
Здатність
розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати
ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає
глибоке розуміння власної національної ідентичності як під'рунтя відкритого
ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.
9.Екологічна грамотність і здорове життя.
Уміння
розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого
розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я
людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
10.
Підприємливість.
Уміння
генерувати нові ідеї й
ініціативи та втілювати їх у життя з
метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку
суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.
Спільними
для всіх компетентностей є такі вміння:
·
уміння читати і розуміти прочитане;
·
уміння висловлювати думку усно і
письмово;
·
критичне мислення;
·
здатність логічно обгрунтовувати
позицію;
·
ініціативність;
·
творчість;
·
уміння вирішувати проблеми,
оцінювати ризики та приймати рішення;
·
уміння конструктивно керувати
емоціями, застосовувати
емоційний інтелект;
·
здатність до співпраці в команді.
Педагогіка
партнерства
Кожна
дитина неповторна, наділена від природи унікальними здібностями, талантами та
можливостями. Місія Нової школи - допомогти розкрити та розвинути здібності,
таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і
батьками.
Нова
школа працюватиме на засадах «педагогіки партнерства».
Основні
принципи цього підходу:
В
основі педагогіки партнерства - спілкування, взаємодія та співпраця між
учителем, учнем і батьками. Об’єднані спільними цілями та прагненнями, вони є
добровільними й зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками освітнього
процесу, відповідальними за результат.
Школа
має ініціювати нове, глибше залучення родини до побудови освітньої траєкторії
дитини. Діалог і багатостороння комунікація між учнями, учителями та батьками
змінить односторонню авторитарну комунікацію вчитель - учень.
•
повага
до особистості,
•
доброзичливість
і позитивне ставлення,
• довіра у взаєминах, стосунках,
•
діалог
- взаємодія - взаємоповага,
• розподілене лідерство (проак-
тивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність
зв’язків),
•
принципи
соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань,
обов’язковість виконання домовленостей).
Найпомітнішою
фігурою серед ініціаторів педагогіки співробітництва був доктор психологічних
наук, академік Шалва Олександрович Амонашвілі. Основне завдання педагогіки
співробітництва, яка була спрямована проти авторитарності в освіті та
вихованні, він спробував визначити так: «зробити дитину нашим (дорослих - учителів,
вихователів, батьків) добровільним соратником, співробітником, однодумцем у
своєму вихованні, освіті, навчанні, становленні, зробити її рівноправним
учасником педагогічного процесу, дбайливим і відповідальним за цей процес, за
його результати».
Сутність
даного підходу визначалася створенням та організацією учителем міжособистісної
взаємодії, яка б здійснювалась у «оптимістично-гуманній атмосфері» і
потребувала майстерності та вміння ефективно спілкуватися.
«Педагогіка
співробітництва - це етап розвитку педагогіки 1980-х років, - зазначає Ш.
Амонашвілі, -
вона породила могутній рух учителів.
Вона створила і принципи співробітництва з дітьми. Ці принципи мають наукове
психологічне об'рунтування. Педагогіка співробітництва - це могутній струмінь
гуманної педагогіки.
Гуманна
педагогіка вбирає в себе педагогіку співробітництва, дає її філософське об
'рунтування. Це так, як геометрія М.І. Лобачевського стала окремим визначенням
теорії А. Ейнштейна. Тож педагогіка співробітництва - це окреме визначення
класичної гуманної педагогіки».
Характеризуючи
педагогічні технології, Г.К. Селевко зазначає, що педагогіка співробітництва:
•
за
рівнем застосування - загальнопедагогічна;
•
за
філософською основою - гуманістична;
• за орієнтацією на особистісні
структури - усебічно гармонійна;
•
за
змістом - навчальна + виховна, гуманістична, загальноосвітня, прониклива;
•
за
типом управління - система малих груп;
• за організаційними формами -
академічна + клубна, індивідуальна + групова, диференційована;
• за підходом до дитини -
гуманно-особистісна, суб’єкт-суб’єктна;
•
за
переважним методом - проблемно-пошукова, творча, діалогічна, ігрова;
•
за
категорією тих, кого навчають - масова (всі категорії).
Основні
засади партнерської технології:
•
Учитель
і його учень (учні) - ділові партнери у досягненні мети.
• Основа співробітництва - контракт з
точно визначеними обов’язками, термінами, результатами, санкціями і фінансуванням.
• Мета учня - опанувати важливий для
нього предмет вивчення.
•
Мета
педагога - допомогти йому в реалізації мети.
• Відповідальність: 50 % - учня, 50 % - педагога.
•
Стимули:
для учня - його наміри, для педагога - винагорода.
•
Організація
процесу: максимальна самостійність учня, втручання педагога лише тоді, коли
учень потребує допомоги.
•
Постійне
формування узагальнених алгоритмів вирішення завдань.
• Упровадження дієвих стимулів
самомотивації.
•
Максимальна
опора на індивідуальні особливості.
•
Використання
найновіших засобів, що можуть сприяти прискоренню процесу.
•
Забезпечення
нешкідливості процесу та збереження здоров’я учня.
Забезпечення
індивідуального розпорядку дня.
•
Створення
комфортних умов.
Початкова
освіта
Навчання
починатиметься, зазвичай, з шести років.
Діти з
особливими потребами зможуть приходити до школи з іншого віку. Тривалість перебування
в початковій школі для таких дітей можна подовжити з доповненням
корекційно-роз- виткового складника.
Якість
освіти, зокрема з іноземної мови, буде підвищено в кожній початковій школі.
Навчання буде організовано за єдиним стандартом, без запровадження предметів з
поглибленим рівнем. Це дасть змогу уникнути соціальної «сегрегації» та відбору
дітей в молодшому шкільному віці.
Структура
початкової школи
Початкова
освіта поділятиметься на два цикли:
Перший
цикл (перші, другі класи - адаптаційно-ігровий) початкової освіти допоможе
учню звикнути до шкільного життя, а саме:
•
навчальні
завдання і час на їх виконання враховуватимуть індивідуальні особливості;
•
навчальний
матеріал можна буде інтегрувати в змісті споріднених предметів або вводити до
складу предметів у вигляді модулів;
•
обсяг
домашніх завдань буде обмежено;
•
навчання
буде організовано через діяльність, ігровими методами як у класі, так і поза
його межами;
•
учитель
матиме свободу вибору (створення) навчальних програм у межах стандарту початкової
освіти;
•
оцінки
не виставлятимуться; найважливіше завдання вчителя - підтримувати в кожному
учневі впевненість і мотивацію до пізнання.
У другому
циклі (треті, четверті класи - основний) початкової освіти в учнів буде
формуватися почуття відповідальності й самостійність, зокрема:
Після
завершення початкової школи навчальні досягнення кожного учня мають відповідати
стандарту початкової школи.
Державна
підсумкова атестація здобувачів початкової освіти буде здійснюватися лише для
моніторингу якості освітньої діяльності закладів. Її проводять вчителі школи.
У
початковій школі (як і в гімназії та ліцеї) не буде «одного- динних» курсів або
предметів.
В одному класі - не більше 8 обов’язкових предметів.
Результати державної підсумкової атестації
Українська
мова та літературне читання. Завдання для підсумкової контрольної роботи з
української мови розробляли вчителі початкових класів, погоджували педагогічні
ради та затверджували керівники навчальних закладів.
Зміст
роботи для атестації з української мови (мови навчання) формувався з тексту для
диктанту або
списування (з
пропущеними орфограмами) для виявлення правописних умінь і завдань до тексту; творчого - на побудову зв’язного висловлювання
для перевірки мовленнєвих умінь; тестів, що включали завдання на всі мовні теми.
Про
рівень сформованості мовної і мовленнєвої компетентнос- тей свідчать такі
результати ДПА.
В
державній підсумковій атестації з української мови брали участь 17905 учнів.
На високому рівні виконали роботу 5969 учнів (33 %), достатньому - 7921 учень
(44 %), середньому - 3884 учні (22 %), початковому - 131 учень (1 %).
34
% учнів не зробили жодної помилки у тексті для списування (диктант),45 % -
зробили 1-2 помилки, 21 % - від 3 до 6 і більше помилок. Завдання закритого характеру
виконали 74 % учнів, до 60 % учнів успішно виконали завдання відкритого
характеру.
Виконання
творчого завдання, як і у минулі роки, засвідчило, що лише 35 % учнів виконали
роботу, роботи інших учнів мають недосконалий зміст, учні не вміють
формулювати власну думку, мова учнів збіднена.
Зміст
підсумкової контрольної роботи для атестації з читання формувався з: тексту
для читання
мовчки для перевірки
сформованості навичок читання, завдань до тексту для перевірки розуміння змісту прочитаного, уміння працювати з текстом і творчого - на побудову висловлювання власної думки до
змісту прочитаного.
З
17297 учнів, що писали ДПА з читання, 8348 учнів (45 %) виконали роботу на
високому рівні, 7184 учні (40 %) - на достатньому рівні, 2416 учнів (14 %) -
на середньому рівні, 198 учнів (1 %) - на початковому рівні.
Аналіз
помилок свідчить про достатню роботу вчителів з формування навички мовчазного
читання, лише 4 % учнів завдання не виконали. 80 % учнів успішно виконали
завдання закритого характеру, до 60 % - виконали завдання відкритого характеру
і лише 37 % учнів успішно виконали завдання творчого характеру.
Рекомендації
На
підставі підсумків державної підсумкової атестації можна зробити висновки про
посилення орієнтації початкового мовного курсу на мовленнєвий розвиток учнів.
• Загальними завданнями вчителя з
формування комунікативної компетентності учнів є: а) забезпечення
мовленнєвого середовища для учнів; б) створення мовленнєвих ситуацій,
мовленнєвої практики для учнів; в) забезпечення правильного засвоєння учнями
достатнього лексичного запасу, граматичних форм, синтаксичних конструкцій,
логічних зв’язків, активізація вживання слів, утворення форм, побудову конструкцій,
забезпечення формування конкретних вмінь в частині розвитку мовлення; г)
здійснення постійної спеціальної роботи з розвитку мовлення на уроках
граматики, читання, з матеріалом, що на них вивчається.
Для
виконання цих завдань рекомендуємо:
- запроваджувати на уроках роботу
в парах, невеликих групах, що допоможе залучити до активної мовленнєвої
діяльності усіх чи принаймні більшість учнів класу;
- залучати школярів до користування
доступними їм словниками й довідниками;
- формувати уміння редагувати
свої письмові тексти, обговорювати усне мовлення;
- використовувати на уроках
міжпредметні зв’язки, що можуть встановлюватись за пропонованим в підручниках
або дібраним учителем ілюстративним матеріалом (з природознавства, основ
здоров’я, «Я у світі», музичного і образотворчого мистецтва);
- формуванню в учнів цілісної
картини світу сприятимуть інтегровані уроки (у межах одного уроку вивчається матеріал
різних навчальних предметів), а також бінарні інтегровані уроки (у межах двох уроків поспіль
опрацьовується матеріал двох і більше навчальних предметів);
- використовувати в роботі нові
педагогічні технології, відео яких можна знайти на сайті те^^.шоп. доу.иа
(початкова школа).
Математика
Аналіз
ДПА з математики за 2016-2017 навчальний рік був зроблений за результатами
16240 робіт учнів 4-х класів із 39 районів області.
Підсумкові
контрольні роботи з математики у 2016-2017 н. р. складали вчителі відповідно
до орієнтовних вимог МОН України (Лист МОН від 13.03.2017 № 1/9-149) та затверджували
адміністрації навчальних закладів.
У
межах високого та достатнього рівня роботи виконали 78 % учнів, в межах
початкового рівня - 2 %.
Пропонувалось
два підходи до формування контрольної роботи:
• комбінована контрольна робота з
творчим завданням;
• тестова контрольна робота, що
містила закриті і відкриті тестові завдання (одне із них - задача на три дії).
Комбінований
тип перевірної роботи обрали 60 % шкіл області, і 40 % шкіл - тестову роботу.
У
деяких вчителів початкових класів острах викликало творче завдання, приблизно
10 % склали комбіновану роботу без нього, знизивши таким чином рекомендований
рівень складності.
У
другій комбінації контрольної роботи пропонувалося одним із відкритих тестових
завдань включити геометричне завдання з оцінкою в два бали. Лише 60 % вчителів
включили в зміст роботи геометричні завдання, інші замінили його тестом з
короткою відповіддю.
Аналіз
робіт виявив такі типові ускладнення:
• найбільше помилок учні 4-х
класів зробили у творчих завданнях.
Лише 52 % виконали його на 1,2 бали, тоді як 48 % не виконали
завдання повністю (0 балів);
• у завданні на знаходження
частини від цілого 36 % учнів зробили помилки;
• приклад на порядок дій з ба-
гатоцифровими числами 34 % учнів виконали з помилками;
• не виконали повністю геометричне
завдання 26 % учнів;
• мають проблеми з розв’язанням
сюжетної задачі на три дії 41 %, при цьому неправильно розв’язали задачу 25 %.
Висновки
Підсумкові
контрольні роботи з математики відповідали вимогам Державного стандарту та
вимогам оновленої навчальної програми з математики. Високий показник (78 %)
свідчить про те, що загалом зміст навчальної програми засвоєний на достатньому
рівні. Водночас, похибки при складанні змісту обох комбінацій контрольних робіт
свідчать про невпевненість деяких вчителів початкових класів у засвоєнні учнями
навчального матеріалу на рівні сформованої математичної компетентності. Високий
відсоток помилок при розв’язанні творчих та ускладнених завдань підтверджує
цей висновок.
Немає коментарів:
Дописати коментар