неділя, 16 лютого 2020 р.

Впровадження інноваційних технологій навчання як засіб розвитку креативної особистості


Учитель повинен свідомо
йти в ногу з сучасністю,
пройматися й надихатися
силами, які пробудилися в ній.
А. Дістервег

Сучасний період розвитку суспільства, оновлення всіх сфер соціального і духовного життя потребує якісно нового рівня освіти, який відповідав би міжнародним стандартам. Сьогодні в освіті відчутний пріоритет загальнолюдських цінностей. Згідно з особистісно - діяльнісним підходом до організації навчального процесу в центрі його знаходиться той, хто вчиться. Формування особистості і її становлення відбувається у процесі навчання, коли дотримуються певних умов:
– створення позитивного настрою для навчання;
– відчуття рівного серед рівних;
– забезпечення позитивної атмосфери в колективі для досягнення спільних цілей;
– усвідомлення особистістю цінності колективно зроблених умовиводів;
– суб’єктом навчання, він відчуває себе активним учасником подій і власної освіти та розвитку. Це формує внутрішню мотивацію до навчання та спонукає їх до саморозвитку та самоспостереження.
У сучасному суспільстві джерелом знань може виступати не тільки вчитель, а й комп'ютер, телевізор, відео. Учні повинні вміти осмислювати отриману інформацію, трактувати її, застосовувати в конкретних умовах; водночас думати, розуміти суть речей, вміти висловлювати думку. Саме цьому сприяють інноваційні інтерактивні технології.
Ми розбудовуємо незалежну суверенну державу – Україну, а вона буде мати майбутнє, якщо на належному рівні розвиватиметься наука, освіта, культура. Сучасна національна школа України повинна  формувати людину, яка б втілювала в собі високі громадські почуття, норми загальнолюдської моралі, розвинене почуття національної свідомості. Тому в ній утверджується культурологічний принцип, особистісно – зорієнтоване навчання і виховання. Важливою ланкою у такому вихованні є початкова школа.
Завдання сучасної початкової школи – розвинути дитину, як неповторну індивідуальність, адаптованої до життя в нових умовах, формувати в ній творчий потенціал, прагнення до самостійної діяльності. Але слід пам’ятати, що найважливіший засіб у справі навчання та виховання – сам учитель, його вміння спілкуватися з дитиною, вміння бути творчим, оригінальним, його живий приклад, авторитет. Святий обов'язок вчителя – створити всі умови для всебічного розвитку дитини, розкрити її таланти, здібності та обдарування.
Використання сучасних інноваційних технологій, зокрема технології  інтерактивного навчання, значною мірою підвищує ефективність навчального процесу, сприяє високому інтелектуальному розвитку учнів, забезпечує оволодіння навиками саморозвитку особистості, можливістю думати, творити.
В сучасній методиці існує багато прийомів інтерактивного навчання. В роботі використовую найпростіші: («Робота в парах», «Змінні трійки», «Карусель», «Мікрофон») та більш складніші: ( «Мозковий штурм», «Мозаїка», «Аналіз ситуації»), а також імітаційні ігри, дискусії. Впроваджую елементи інноваційних технологій не як самоціль, а як засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, зняття з душі дитини почуття страху, спосіб зробити її розкутою,  навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібність до творчості.
Вміле застосування інноваційних форм роботи, на мою думку, дає змогу вчителеві  успішно розв'язати порушені проблеми. Для цього визначаю такий алгоритм:
– визначаю рівень підготовленості класу до сприйняття тієї чи іншої технології;
– проводжу достатню попередню підготовку;
– забезпечую послідовність в освоєнні учнями певних прийомів роботи;
– даю учням інструктивні матеріали.
На своїх уроках використовую цікавинки різних видів: насамперед пізнавальна інформація ( розкриття історичних аспектів проблеми, етимології того чи іншого поняття); це і додаткові відомості про те,що діти вже частково знають; повідомлення про ті чи інші відкриття, винаходи, матеріали, пов’язані з життям і діяльністю відомих учених, громадських діячів та інших.
Серед багатьох методів роботи, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку дитини через розв'язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, застосовую метод проектів. Учні працюють як над короткочасними, так і над довготривалими проектами. Так, впродовж чотирьох років учні працювали над створенням навчально-пізнавального портфоліо «Творчий звіт про мої досягнення». На початку роботи учні отримали настанову – створити позитивне враження про себе. У цей звіт повинні були зібрані кращі роботи, твори, нагороди за участь у конкурсах, ілюстрації, фото. Ця робота захопила учнів настільки, що вони стали змагатися між собою, придумували нове наповнення для портфоліо: проводили вікторини, анкетування, ігри; намагалися показати більш вдалі роботи та інше. Починався такий бажаний для кожного вчителя «процес творчості».
Мовні ігри мають велике значення для розвитку мови і мислення учнів; вони активізують, поширюють їхній словниковий запас, привчають проводити аналітично-синтетичну роботу над словами і реченнями, поліпшують фонематичний слух у дітей, розвивають у них правописну зіркість, прищеплюють інтерес і любов до мови. Цікаві вправи та ігри на уроках завжди викликають емоції у школярів. Під час гри вони проявляють  самостійність, ініціативу в засвоєнні та закріпленні навчального матеріалу. Завдяки мовним іграм діти мають можливість застосовувати на практиці свої знання та вміння. Такі види робіт використовую на всіх етапах уроку. За допомогою їх перевіряю, як учні виконали домашнє завдання, поліпшую розуміння нового матеріалу, його закріплення. Зміст і матеріал цікавих вправ та ігор залежить від завдань уроку, знань учнів.
Робота в парах. Її використовую для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірка знань. За умов парної роботи всі діти в класі отримують рідкісну за традиційним навчанням можливість говорити, висловлюватись. Робота в парах дає учням час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом.

Немає коментарів:

Дописати коментар